محیطی امن و کاملاً محرمانه

سوالات خود را از پزشکان و روانشناسان پزشکیو بپرسید و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

با به اشتراک‌گذاری افکار و تجربیات خود، می‌توانید به افراد بسیاری با شرایط مشابه کمک کرده و آن‌ها را در درک بهتر بیماری‌ها، علائم و عوارض دارویی راهنمایی کنید. ما تا انتهای مسیر همراه شما هستیم.

متن سوال یا تجربه خود را اینجا بنویسید...
ثبت سوال

نتایج جستجو

مریم 02 خرداد 1403

دیابت بارداری

سلام وقت بخیر. من 40 سالمه و هفته 14 بارداری هستم. قندم بالا بود دکتر چند روز رژیم داد و تست قبل ناشتا و بعد از وعده های اصلی. منم خیلی کم میخورم ولی اصلا نمیتونم متوجه بشم که دلیل پایین بودن و بالا بودن قندم چیه. گاهی خیلی کم میخورم ولی باز بالاست گاهی بیشتر میخورم عددش معقوله. سوالم اینه که واقعا چه فاکتورهایی روی عدد قند خون مؤثره. قند ناشتام 128 بود روز بعد 119 شد امروز 123 در صورتیکه من رژیمم رو سخت‌تر کردم.

مشاهده گفتگو و پاسخ‌ها
سلام و ممنون از اینکه سوالتون رو از ما پرسیدید. نکته‌ی مهمی که باید بدونید اینه که لزوما کم خوردن باعث پایین اومدن قند خون نمیشه. چیزی که مهمه اینه که چه ماده‌ی غذایی رو دارید مصرف می‌کنید؟ هر ماده‌ی غذایی شاخصی داره به اسم اندکس گلایسمیک که به ما نشون میده یک مقدار مشخص از هر ماده، چقدر می‌تونه قند خون رو بالا ببره؟ مثلا سیب‌زمینی یا برنج سفید جزء مواد با شاخص گلایسمیک بالا هستن یعنی مصرف مقدار مشخصی از این‌ها، می‌تونه قند خون رو‌ خیلی بالا ببره. در مقابل، اکثر میوه‌ها شاخص گلایسمیک پایینی دارن. از اونجایی که شما باردار هستید و کنترل قند خونتون اهمیت ویژه‌ای در سلامت خودتون و فرزندتون داره، بهتره تحت نظر متخصص، رژیم غذایی و فعالیت مناسب داشته‌باشید. امیدواریم این دوران رو به سلامت بگذرونید.
محمدرضا 14 بهمن 1402

دیابت

سلام من دیابت دارم. شنیدم که عسل برای دیابت خوبه. می‌تونم عسل بخورم؟

مشاهده گفتگو و پاسخ‌ها
سلام. ممنون از سوال خوبتون. عسل جزء موادیه که شاخص گلایسمیک کمی داره اما با این حال هنوز هم حاوی قنده و قند خون رو بالا می‌بره. شما می‌تونید به جای شکر و قند معمولی از عسل استفاده کنید اما حد اعتدال رو در مصرفش رعایت کنید. شاخص گلایسمیک هم معیاریه که مشخص میکنه یک کربوهیدرات چقدر سریع می‌تونه باعث افزایش قند خون بشه. پس در افراد مبتلا به دیابت ترجیح داده میشه مواد غذایی که شاخص گلایسمیک پایین‌تری دارن استفاده بشه.
فرزانه 20 بهمن 1402

مقاومت به انسولین

با سلام و خسته نباشید…
بنده ۳۴ ساله با سابقه ی ۲۰ سال دیابت نوع ۱ وابسته به انسولین هستم که پزشک بنده تشخیص مقاومت به انسولین داده و به من متفورمین دادند. من با توجه به تغذیه مناسب و نداشتن افزایش وزن چربی شکمی زیادی دارم و ریزش موی وحشتناک که تقریبا دارم کچل میشم به پزشک پوست و مو مراجعه کردم چندین بار و همه میگن از دیابته. اما دوستان دیابتیم همچین مشکلی ندارن. و با اینکه مقاومت رو تا حدودی کنترل کردم باز هم ریزش مو و چربی شکمی دارم شما چه راهکاری برای بنده دارین؟ با تشکر

مشاهده گفتگو و پاسخ‌ها
سلام با تشکر از سوال خوبتون. همراهی همزمان دیابت با چاقی و ریزش مو، و تجویز قبلی متفورمین برای شما، ذهن رو بیشتر به سمت سندرم تخمدان پلی کیستیک یا همون تنبلی تخمدان میبره که ممکنه تغییراتی هم در شدت و مدت قاعدگی داشته باشید. بنابراین احتمالا متفورمین برای این منظور براتون تجویز شده. با همه این توضیحات لازم هست به صورت حضوری معاینه بشید، پس بهتره به متخصص زنان مراجعه کنید.
در رابطه با مصرف همزمان انسولین و متفورمین هم حتما پزشکتون توصیه‌های لازم رو بهتون گفتن که بایستی حواستون به افت قند خون باشه. تنتون سلامت.