پرسش مطرح شده 02 خرداد 1403

دیابت بارداری

سلام وقت بخیر. من 40 سالمه و هفته 14 بارداری هستم. قندم بالا بود دکتر چند روز رژیم داد و تست قبل ناشتا و بعد از وعده های اصلی. منم خیلی کم میخورم ولی اصلا نمیتونم متوجه بشم که دلیل پایین بودن و بالا بودن قندم چیه. گاهی خیلی کم میخورم ولی باز بالاست گاهی بیشتر میخورم عددش معقوله. سوالم اینه که واقعا چه فاکتورهایی روی عدد قند خون مؤثره. قند ناشتام 128 بود روز بعد 119 شد امروز 123 در صورتیکه من رژیمم رو سخت‌تر کردم.

دکتر مائده نصراللهی (پزشک عمومی)

عضو دپارتمان تخصصی پزشکیو
سلام و ممنون از اینکه سوالتون رو از ما پرسیدید. نکته‌ی مهمی که باید بدونید اینه که لزوما کم خوردن باعث پایین اومدن قند خون نمیشه. چیزی که مهمه اینه که چه ماده‌ی غذایی رو دارید مصرف می‌کنید؟ هر ماده‌ی غذایی شاخصی داره به اسم اندکس گلایسمیک که به ما نشون میده یک مقدار مشخص از هر ماده، چقدر می‌تونه قند خون رو بالا ببره؟ مثلا سیب‌زمینی یا برنج سفید جزء مواد با شاخص گلایسمیک بالا هستن یعنی مصرف مقدار مشخصی از این‌ها، می‌تونه قند خون رو‌ خیلی بالا ببره. در مقابل، اکثر میوه‌ها شاخص گلایسمیک پایینی دارن. از اونجایی که شما باردار هستید و کنترل قند خونتون اهمیت ویژه‌ای در سلامت خودتون و فرزندتون داره، بهتره تحت نظر متخصص، رژیم غذایی و فعالیت مناسب داشته‌باشید. امیدواریم این دوران رو به سلامت بگذرونید.
محتوای درمانی منطبق بر پروتکل‌های رسمی

سوال پزشکی متفاوتی دارید

شما هم می‌توانید به صورت کاملاً رایگان سوال خود را ثبت کنید تا پزشکان متخصص کلینیک در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

ارسال سوال جدید